Zawroty głowy

Jeśli doświadczasz objawów zawrotów głowy, należy natychmiast skonsultować się z lekarzem. Jeśli odczuwasz zawroty głowy lub masz trudności z chodzeniem, powinieneś skontaktować się z lekarzem w celu uzyskania dokładnej diagnozy. Twój stan może nie być medycznym stanem nagłym i możesz otrzymać potrzebne leczenie bez dalszych badań. Niektóre z powszechnych objawów chorób z towarzyszeniem zawrotów głowy to: trudności w chodzeniu, omdlenia i ból w nadbrzuszu. Niektórzy ludzie doświadczają również niewyraźnego widzenia, nudności oraz drętwienia rąk i stóp.

Diagnoza wymaga szczegółowego wywiadu i badania fizykalnego. Najczęstsze przyczyny zawrotów głowy to łagodne napadowe zawroty głowy, choroba Meniere’a i zapalenie nerwu przedsionkowego. Wiele leków wydawanych na receptę może powodować omdlenia, dlatego konieczna jest ocena historii przyjmowania leków przez pacjenta. Pacjenci, u których występują niejasne światłowstręty powinni być przebadani pod kątem zaburzeń psychicznych, takich jak schizofrenia czy choroba dwubiegunowa.

Diagnostyka i leczenie zawrotów głowy zależy od przyczyny objawów. Istnieją cztery główne rodzaje zawrotów głowy: subiektywne lub prawdziwe zawroty głowy, ogólne zaburzenia równowagi, omdlenia przedsenne i zawroty głowy związane z lękiem. Ze względu na złożoność tych schorzeń lekarze podstawowej opieki zdrowotnej mają ograniczony dostęp do przesiewowych badań neurologicznych i nie mogą ich samodzielnie diagnozować. Jeśli u pacjenta występują nietypowe lub wieloaspektowe objawy, lekarz może wykonać tomografię komputerową lub rezonans magnetyczny, aby wykluczyć poważną chorobę.