Złote minuty udaru mózgu

Jednym z najczęstszych objawów udaru jest nagłe osłabienie jednej strony ciała lub twarzy. W niektórych przypadkach pacjent może mieć trudności z mówieniem. Jeśli którykolwiek z tych objawów jest obecny, pacjent powinien zostać zabrany do szpitala w celu przeprowadzenia dalszych badań. Zespół medyczny przeprowadzi elektrokardiogram w celu monitorowania rytmu serca, a także wykona inne badania w celu określenia rodzaju udaru. Może być również wykonane badanie tomografii komputerowej w celu zdiagnozowania przyczyny udaru, a także śledzenia ewentualnego krwawienia w mózgu.

Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, jeśli doświadczasz objawów udaru, jest zadzwonienie pod numer 911. Jest to ważne, ponieważ podczas udaru czas jest najważniejszy. Im szybciej otrzymasz odpowiednie leczenie, tym bardziej prawdopodobne jest, że twoje komórki mózgowe przeżyją. Niestety, wiele wiejskich szpitali nie posiada neurologów na etacie, dlatego należy jak najszybciej dostać się do większego szpitala.

Po odcięciu dopływu krwi do mózgu, komórki mózgowe umierają i przestają funkcjonować. Powoduje to znaczne upośledzenie fizyczne i psychiczne. Pacjent może nawet umrzeć. Objawy udaru różnią się w zależności od tego, gdzie znajdują się uszkodzone naczynia krwionośne. Objawy udaru obejmują nagłą utratę pamięci i dezorientację.

Około 85 procent udarów to udary niedokrwienne. Ma to miejsce, gdy tętnica doprowadzająca krew do mózgu zostaje zablokowana, najczęściej przez skrzep krwi. W takim przypadku dopływ krwi do mózgu zostaje odcięty, co pozbawia mózg tlenu i składników odżywczych. Im dłużej mózg pozostaje bez tlenu, tym większe są jego uszkodzenia.

Chociaż objawy udaru mogą być poważne, ważne jest, aby natychmiast szukać pomocy medycznej. Bez natychmiastowego leczenia, udar może prowadzić do poważnych, trwałych uszkodzeń mózgu, a nawet śmierci. Jeśli tylko zostaniesz poddany leczeniu w ciągu pierwszych trzech godzin, Twoje szanse na przeżycie znacznie wzrosną.

Jeśli udar jest spowodowany skrzepem krwi, można go leczyć lekami rozpuszczającymi skrzepy. Jeśli to możliwe, powinieneś otrzymać ten lek natychmiast, a nawet podczas podróży w karetce. Jeśli skrzep krwi jest duży, lekarz może zalecić mechaniczną trombektomię, aby zapobiec wywołaniu przez niego kolejnego udaru.

Oprócz leków, które mogą pomóc w radzeniu sobie z objawami udaru, istnieją procedury, którym można się poddać, aby odwrócić skutki udaru. Mechaniczna trombektomia to zaawansowana procedura, w której specjalnie przeszkolony lekarz wprowadza cewnik do tętnicy, która zostanie zablokowana przez skrzep. Trombektomia mechaniczna jest często wykonywana w ciągu sześciu godzin od wystąpienia udaru.

Opieka medyczna po udarze jest niezwykle intensywna. Lekarze robią wszystko, aby zapewnić jak najlepszy wynik. Jednak powikłania po udarze mogą być dość powszechne. Na przykład, osoba może doświadczyć powikłań takich jak drgawki, skurcze kończyn i gorączka. Inne powikłania mogą obejmować obrzęk mózgu, nadciśnienie i hiperglikemię. Ponadto u pacjenta po udarze mogą wystąpić powikłania ze strony układu oddechowego, takie jak zapalenie płuc.