Podwyższony poziom transaminazy

Podwyższone stężenie transaminaz (ALT i AST) jest powodem do niepokoju, ponieważ może wskazywać na obecność uszkodzenia wątroby lub innych schorzeń. We wczesnych stadiach choroby wątroby pacjent może nie odczuwać żadnych objawów. Jednak po wystąpieniu podwyższonego poziomu transaminaz, możliwości leczenia zależą od ciężkości i przyczyny problemu.Enzymy wątrobowe pomagają wątrobie w filtrowaniu toksyn i rozkładaniu składników odżywczych. Zbyt duża ilość tych enzymów może gromadzić się w wątrobie, powodując stan zapalny. Ten stan zapalny może prowadzić do wielu poważnych schorzeń. Poziom transaminazy powyżej 150 miligramów na litr jest znany jako zapalenie transaminazy.Wśród sposobów leczenia podwyższonego poziomu transaminazy, interwencje dotyczące stylu życia są często pierwszą linią leczenia. Obejmują one utratę wagi, unikanie fruktozy i angażowanie się w rygorystyczne ćwiczenia fizyczne. Inne opcje leczenia mogą obejmować zatrzymanie leku, który powoduje uszkodzenie wątroby lub leki przeciwwirusowe. Powtarzane badania czynności wątroby pomogą lekarzowi określić, czy leczenie było skuteczne.Enzymy wątrobowe mogą być podwyższone również w wyniku zakażeń wirusowych. Na przykład rinowirus może przejściowo podnieść poziom ALT. Wirus Epsteina-Barr, który wywołuje mononukleozę, może również podnieść poziom enzymów wątrobowych. O ile przejściowo podwyższony poziom transaminaz nie stanowi zagrożenia dla życia, o tyle nieleczenie go może prowadzić do poważnego uszkodzenia wątroby, a nawet jej niewydolności.