Opieka nad osobą z chorobą Alzheimera

Istnieje wiele sposobów opieki nad osobą z chorobą Alzheimera. Po pierwsze, ważne jest, aby pamiętać, że osoby starsze są wrażliwe i potrzebują pomocy w takich czynnościach jak gotowanie, sprzątanie i robienie zakupów. Najtrudniejszą częścią opieki nad starzejącą się bliską osobą nie jest sama choroba, ale jej objawy. Oprócz tych nieprzyjemnych skutków ubocznych choroba powoduje również choroby fizyczne i halucynacje.

W miarę postępu choroby, zdolności osoby z demencją będą się pogarszać. Na przykład, stracą one zdolność do wiązania butów, wkładania ubrań do kosza i podlewania roślin. Jednakże może być w stanie wykonać te czynności z Twoją pomocą. Oprócz tych wyzwań będziesz musiał również zapewnić, że dostaną wystarczającą ilość odpoczynku każdej nocy.

Podczas opieki nad osobą chorą na Alzheimera należy pamiętać, że osoba ta nadal żyje i ma dużą zdolność rozumienia i przetwarzania informacji. W związku z tym musisz starać się skupić na jej potrzebach, jednocześnie oferując wsparcie emocjonalne i fizyczne. Jeśli sam czujesz się wypalony lub przytłoczony i nie będziesz miał z kim porozmawiać wówczas, należy pamiętać o tym, jak ważne jest poświęcenie czasu na zdobycie wiedzy na temat tej choroby. Pomoc w tym może także przynieść konsultacja neurologiczna.

Pomimo że nie ma lekarstwa na chorobę Alzheimera, istnieją pewne sposoby opieki nad osobą cierpiącą na tę przypadłość. Chociaż nie jest znane lekarstwo na tę chorobę, możesz zrobić wszystko, co w Twojej mocy, aby utrzymać umysł i ciało w zdrowiu. Stosuj zdrową dietę, ogranicz spożycie alkoholu i ćwicz techniki relaksacyjne, takie jak joga i medytacja. Wszystko to może pomóc osobie z chorobą Alzheimera cieszyć się życiem.

Oprócz zapewnienia wsparcia emocjonalnego opiekunowie powinni być dostępni dla swoich bliskich. Jeśli nie jesteś w stanie zapewnić im wsparcia, którego potrzebują, rozważ zaoferowanie pomocy danej osobie. Ważne jest, aby upewnić się, że osoba z chorobą Alzheimera jest świadoma faktu, że członkowie jej rodziny muszą być w pobliżu. Aby temu zapobiec, należy angażować ich w zajęcia, które lubią i utrzymywać ich zaangażowanie umysłowe. Zaangażuj rodzinę i przyjaciół w opiekę nad osobą dotkniętą chorobą.

Choć opieka nad osobą z chorobą Alzheimera może stanowić wyzwanie, korzyści płynące z tego doświadczenia są znaczące. Pomaga ono w zwiększeniu zdolności adaptacyjnych, rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z chorobą i pomaganiu innym. Istnieje wiele sposobów opieki nad osobą z chorobą Alzheimera, od przygotowywania zdrowych posiłków po załatwianie spraw. Wszystkie te czynności mogą pomóc w złagodzeniu niektórych stresów związanych z tą chorobą. Ważne jest, aby pozostać w kontakcie z pacjentem i dać mu czas i przestrzeń na powrót do zdrowia.

Ważne jest, aby pamiętać, że późne stadia choroby Alzheimera często wymagają 24-godzinnej opieki. Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z objawów choroby i rodzaju potrzebnej pomocy. Na przykład, osoba z chorobą Alzheimera może mieć trudności z chodzeniem i może mieć zmniejszoną kontrolę nad pęcherzem. Ponadto, nietrzymanie moczu może być również oznaką choroby fizycznej, takiej jak infekcja dróg moczowych.

Pomimo że istnieje wiele sposobów opieki nad osobą z chorobą Alzheimera, najważniejszym czynnikiem jest komunikacja. Istotne jest, aby utrzymywać dobre relacje z ukochaną osobą, nawet jeśli samemu trzeba zadbać o jej potrzeby. Poza współczuciem i troską ważne jest również, aby być świadomym zdrowia fizycznego i psychicznego osoby, którą się opiekujesz. Robienie krótkich przerw i wykonywanie ćwiczeń fizycznych może pomóc w utrzymaniu zdrowego ciała.

W miarę postępu choroby, ważne jest, aby pamiętać, że objawy choroby Alzheimera będą się nadal zmieniać. Powinieneś zwrócić szczególną uwagę na życie społeczne i ulubione zajęcia danej osoby. Ważne jest, aby pamiętać, że trzeba zapewnić im najlepszą możliwą opiekę dla siebie i swoich bliskich. Ponadto, rolą opiekuna nie jest opieka nad ukochaną osobą; musi on również dbać o siebie.

W przypadku wątpliwości lub dodatkowych pytań co do opieki nad osobą z chorobą Alzheimera możesz zasięgnąć konsultacji neurologicznej. Neurolog jest lekarzem zajmującym się koordynowaniem opieki nad osobą z otępieniami i jego wiedza może okazać się pomocna i ułatwić opiekę.