Nadciśnienie tętnicze w neurologi.

Rola nadciśnienia tętniczego w neurologii rośnie wraz z rozwojem tej dziedziny. Objawy chorób naczyniowych w mózgu i rdzeniu kręgowym są główną przyczyną wizyt w trybie nagłym u neurologa. Pomimo ostatnich postępów w diagnostyce i leczeniu, nadal nie ma jednej metody leczenia nadciśnienia w układzie nerwowym. W rzeczywistości jedynym zalecanym sposobem leczenia tego stanu jest połączenie leków i środków niefarmakologicznych.

Pomimo że wielu pacjentów z chorobami naczyniowymi doświadcza zmian w polu widzenia, nadciśnienie w neurologii może być oznaką leżącego u jego podłoża problemu neurologicznego. W wielu badaniach wykazano, że u pacjenta z chorobą naczyniową istnieje ryzyko wystąpienia udaru mózgu lub zawału serca. Pacjent cierpiący na kryzys naczyniowy powinien natychmiast otrzymać pomoc medyczną. Nie należy lekceważyć ryzyka wystąpienia tych objawów, ponieważ stan ten może prowadzić do zagrażających życiu powikłań.

Oprócz wywoływania objawów fizycznych, nadciśnienie tętnicze może również prowadzić do poważnych powikłań neurologicznych. W niektórych przypadkach u pacjenta mogą wystąpić zaburzenia funkcji poznawczych, którym często towarzyszy nieprawidłowo wysokie ciśnienie krwi. Na szczęście istnieje wiele różnych metod leczenia nadciśnienia tętniczego w neurologii. Należą do nich diuretyki i inhibitory ACE. Niektórzy pacjenci mogą nawet nie być w stanie przyjmować leków. W każdym przypadku należy zasięgnąć porady lekarza.

Badanie przeprowadzone przez włoskich naukowców wykazało, że przyjmowanie leków przeciwnadciśnieniowych zmniejszyło o 80% ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera u starszych mężczyzn. Chociaż nie ma lekarstwa na demencję, leczenie może zmniejszyć ciężar choroby i towarzyszących jej problemów fizycznych i poznawczych. Na szczęście istnieje wiele sposobów zmniejszenia ryzyka zachorowania na to straszne zaburzenie. Chociaż nie ma lekarstwa na demencję, lekarze mogą pomóc pacjentom w jej uniknięciu najlepiej, jak potrafią.

W wielu przypadkach związek między nadciśnieniem tętniczym a objawami neurologicznymi nie jest liniowy. W badaniu przeprowadzonym w 2006 r. przez Guptę VK zaproponowano interesującą hipotezę wyjaśniającą, dlaczego nadciśnienie tętnicze może powodować ból głowy. Stwierdził on, że wiele czynników wpływa na związek między autonomicznym i systemowym ciśnieniem tętniczym a występowaniem bólu głowy w nadciśnieniu tętniczym. Mimo że wyniki tego badania nie są jeszcze rozstrzygające, są one zachęcające. Ma ono istotne implikacje dla dziedziny neurologii.

Oprócz zaburzeń obwodowego i ośrodkowego układu nerwowego, u pacjentów z nadciśnieniem tętniczym mogą występować zawroty głowy. Osoby z wysokim ciśnieniem krwi mogą być narażone na wystąpienie tego schorzenia. W takim przypadku pacjenci powinni niezwłocznie skonsultować się z lekarzem. Pomocnym narzędziem diagnostycznym w ocenie pacjenta może być rezonans magnetyczny. Mikrokrwawienie w badaniu MRI pozwala także odróżnić dwie różne patologie leżące u podstaw choroby.

W badaniu przeprowadzonym w 2002 r. przez Kruszewskiego P i wsp. stwierdzono, że poziom ciśnienia tętniczego u pacjentów z nadciśnieniem tętniczym nie był istotnie związany z bólami głowy. Związek ten nie był jednak istotny statystycznie, a zwiększenie terapii o jeden rok wiązało się ze zwiększeniem ryzyka rozwoju demencji u mężczyzn o 38%. Z tych powodów leczenie nadciśnienia tętniczego przed zachorowaniem ma korzystny wpływ na utratę pamięci.

Podczas gdy poważne udary krwotoczne są trudne do zignorowania, małe mikrokrwawienia w mózgu mogą być trudne do zdiagnozowania. Badania MRI wykazały, że u większości osób z małymi udarami niedokrwiennymi mózgu nie występują żadne objawy. Tego typu udary, znane jako udary lakunarne, prawdopodobnie nie dają żadnych objawów, ale charakteryzują się brakiem pamięci lub zaburzeniami funkcji poznawczych. Podczas gdy zwykłe mikrokrwawienia nie powodują żadnych zauważalnych zmian, seria mikrokrwawień może prowadzić do przewlekłego wpływu na mózg.

W niniejszym badaniu autorzy znaleźli związek między nadciśnieniem tętniczym a migreną. Oprócz zwiększonego ryzyka wystąpienia bólu głowy, wyższe ciśnienie tętnicze wiązało się z mniejszą częstością bólów głowy. Z kolei skurczowe ciśnienie krwi i bóle głowy nie były ze sobą powiązane. Badanie to nie wykazało związku między wysokim ciśnieniem krwi a udarem mózgu. Jest to wiele badań, ale jeśli weźmie się pod uwagę mechanizmy leżące u podstaw choroby, konieczne jest poszukiwanie właściwego leczenia.

Oprócz wysokiego ciśnienia krwi, przewlekły ból głowy może być również spowodowany nadciśnieniem. W najnowszym badaniu opublikowanym w Journal of the American College of Physicians zauważono, że starzejący się mózg nie jest w stanie przystosować się do wysokiego poziomu ciśnienia krwi. Oprócz nadciśnienia naukowcy odkryli, że choroba ta powodowała pogorszenie pamięci zarówno u osób zdrowych, jak i ciężko chorych. Jest to czynnik ryzyka dla starzejącej się populacji. W takim przypadku pacjenci z tym schorzeniem powinni jak najszybciej podjąć leczenie objawowe.