Czy zachcianki to norma?

Skąd się biorą zachcianki? Te dokuczliwe zachcianki zjedzenia czegoś, na co nie masz ochoty, znane są jako kształtowanie nawyków. Ludzie, którzy mają takie nawyki, często sięgają po jedzenie, aby poczuć się lepiej i mniej zestresowani. Niektóre powody łaknienia niezdrowej żywności to: stres, nuda, samotność lub niepokój. Te stany mogą sprawić, że zaczniesz łaknąć niezdrowej żywności. Zamiast sięgać po jedzenie, spróbuj relaksującego masażu, dobrej książki lub rozmowy z przyjacielem.

Zachcianki mają różne źródła. Niektórzy uważają, że są to „potrzeby”, podczas gdy inni sądzą, że są to uwarunkowane reakcje. Niektórzy twierdzą, że ich ciała mówią im, że potrzebują pewnych pokarmów, aby prawidłowo funkcjonować. Inne powody zachcianek mogą być wyuczonymi zachowaniami. Niektóre nawyki mogą stać się nawykami, kiedy przestaniesz je robić. Jeśli chcesz kontrolować ilość spożywanego pokarmu i schudnąć, unikaj pokarmów, które wywołują u Ciebie łaknienie. Te nawyki pomogą Ci poczuć się lepiej i w końcu będziesz mógł cieszyć się pokarmami, które lubisz.

Podstawowe potrzeby człowieka są zaspokajane przez jedzenie i picie. Istnieje wiele powodów, dla których pojawiają się zachcianki żywieniowe. Niektórzy ludzie doświadczają zachcianek na słodkie przekąski, gdy są zestresowani lub mają stresującą sytuację. Czasami powodem łaknienia jest po prostu poziom składników odżywczych w organizmie. Osoba może mieć ochotę na słodką czekoladę, gdy ma niski poziom magnezu. Inna osoba może mieć ochotę na słone chipsy ziemniaczane. Często u podstaw tych zachowań leży niedobór składników odżywczych.

Mimo kontekstu społecznego, wiele badań wykazało, że preferencje żywieniowe są głęboko zakorzenione w czynnikach socjokulturowych. Na przykład, jeśli odczuwasz niepokój, jest bardziej prawdopodobne, że będziesz pragnąć słodkich pokarmów, aby złagodzić lęk i depresję. Tak czy inaczej, kluczem do przezwyciężenia uzależnienia od niezdrowej żywności jest zrozumienie psychologii, która za tym stoi. Jeśli czujesz się zdołowana i masz potrzebę jedzenia, spróbuj odwrócić swoją uwagę, robiąc coś innego.

Chociaż zachcianki żywieniowe mogą pochodzić z różnych źródeł, zazwyczaj są one wywoływane przez stres. Dla niektórych kobiet jest to oznaka ciąży. Dla innych są one sygnałem dla innych, że kobieta jest w ciąży. Na szczęście wiele z nas może kontrolować swoje zachcianki poprzez praktykowanie świadomego odżywiania i ćwiczeń. Jeśli jesteś kobietą, może to być świetny sposób na zachowanie zdrowia podczas ciąży.

Ale ważne jest, aby zrozumieć, dlaczego ludzie mają zachcianki. Niektórzy ludzie nie czują się głodni przez cały czas, podczas gdy inni nie mogą się kontrolować, gdy mają do czynienia z apetycznym jedzeniem. W obu przypadkach będziesz musiał nauczyć się radzić sobie z własnym, unikalnym zestawem zachcianek. Ważne jest, aby dowiedzieć się, co wyzwala te zachowania, a następnie pracować, aby zatrzymać je, zanim staną się problemem.

Jeśli jesteś kobietą, ważne jest, aby rozpoznać wyzwalacze swoich zachcianek żywieniowych. Ważne jest, aby unikać wyzwalaczy, które mogą być przyczyną twoich zachcianek żywieniowych. Na przykład, jeśli jesteś kobietą w ciąży, możesz mieć ochotę na czekoladę co kilka miesięcy. Może to być oznaką zaburzeń równowagi hormonalnej. Jeśli nie jesteś świadoma swoich wahań nastroju, ważne jest, abyś upewniła się, że odżywiasz się zdrowo i pijesz wystarczającą ilość wody.

Istnieje kilka powodów, dla których dana osoba może mieć zachcianki żywieniowe. Na przykład, intensywne pragnienie zjedzenia czegoś niezdrowego może być oznaką leżącego u podstaw problemu zdrowotnego, takiego jak otyłość. Jednak intensywne pragnienie jedzenia może zakłócać życie społeczne, a nawet prowadzić do wypadków. Co więcej, może prowadzić do przemocy. Dla niektórych osób, ekstremalne zachcianki żywnościowe mogą nawet powodować poważne problemy, w tym wypadki samochodowe i kwestie prawne.

Ważne jest, aby zrozumieć psychologiczne przyczyny leżące u podstaw zachcianek żywnościowych. Na przykład, węglowodany i cukier są uzależniające i służą celowi psychologicznemu. Kiedy czujemy się zestresowani lub niespokojni, jedzenie węglowodanów i cukru pomaga złagodzić nasz ból i niepokój. Choć może to być dobre na krótką metę, nie zawsze jest to zdrowe na dłuższą metę. Musisz raczej zrozumieć, jak rozwijają się te uczucia i jak im zapobiegać. Ogólnie rzecz biorąc, należy dążyć do ograniczenia występowania tych fizycznych objawów, aby uniknąć objadania się.

Pierwszym krokiem do zaspokojenia głodu jest zrozumienie, dlaczego go odczuwamy. Prowadząc dziennik, możesz zapisywać szczegóły zachcianki, swoje uczucia i działania. W ten sposób można zobaczyć, w jaki sposób zachcianki związane są z innymi czynnikami w naszym życiu i przezwyciężyć je. Możesz również dowiedzieć się, co wyzwala określone uczucie w Twoim ciele.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.