Przeskocz do treści

Czy mam udar mózgu?

Udar to choroba stanowiąca zagrożenie zarówno dla zdrowia i sprawności ale także dla życia chorego. Bardzo ważne jest szybkie rozpoznanie udaru i podjęcie odpowiedniego leczenia.

W przeciągu pierwszych 4,5 godziny od zachorowania (lub w wybranych przypadkach do 6 godzin od zachorowania) istnieje możliwość leczenia fibrynolitycznego udaru niedokrwiennego mózgu. W pierwszych godzinach od wystąpienia udaru może dochodzić do zaburzeń rytmu serca, wahań wartości ciśnienia tętniczego. Udar może być powikłaniem zawału serca, rozwarstwienia tętnicy szyjnej, zaburzeń rytmu serca, zaburzeń hematologicznych. Między innymi z tych powodów bardzo ważne jest wczesne rozpoznanie i leczenie udaru mózgu. O ile lekarz może rozpoznać i potwierdzić udar na podstawie badania klinicznego o tyle pacjent nie mający takich umiejętności musi opierać się na objawach przy wystąpieniu których powinien niezwłocznie poprosić o pomoc lekarza. Objawy udaru najczęściej następują gwałtownie, tz. z minuty na minutę. Udar może wystąpić także w trakcie snu, wówczas objawy będą widoczne dopiero po przebudzeniu.

Do najważniejszych objawów udaru mózgu należą:
Zaburzenia mowy (mowa niewyraźna, nierytmiczna, mylenie słów)
Osłabienie kończyny lub kończyn (najczęściej po jednej stronie ciała)
Zawroty głowy
Zaburzenia równowagi
Zaburzenia widzenia, podwójne widzenie
Zaburzenia czucia (najczęściej po jednej stronie ciała)
Dodatkowe wrażenia czuciowe np. drętwienie twarzy, kończyn po jednej stronie ciała
Zaburzenia świadomości, pamięci, orientacji
Utrata przytomności

W przypadku stwierdzenia jednego z powyższych objawów należy niezwłocznie wezwać pogotowie ratunkowe (tel. 999 lub 112) lub skontaktować się z lekarzem.