Przeskocz do treści

Czy mam otępienie?

Otępienie to obniżenie sprawności umysłowej spowodowane przez uszkodzenie mózgu. Zgodnie z powszechnym stwierdzeniem z wiekiem może dochodzić do otępienia, jednak z punktu widzenia medycznego wiek nie usprawiedliwia zaburzeń pamięci.
Do uszkodzenia mózgu może dochodzić na różnej drodze, między innymi:
- uszkodzenie naczyniowe mózgu (np. udaru mózgu),
- choroby neurodegeneracyjne (np. choroby Alzheimera, choroby Parkinsona),
- choroby metaboliczne (np. niedoczynność tarczycy, niedobór witaminy B12),
- przebyte urazy mózgu,
- guzy mózgu,
- zapalenia układu nerwowego.

Obniżenie sprawności umysłowej może być także pozorne i może wynikać z zespołu depresyjnego.

Oceną i leczeniem zaburzeń pamięci zajmuje się neurolog. W pierwszej kolejności na podstawie wywiadu i badania określa czy zaburzenia pamięci faktycznie występują i jaka może być ich przyczyna. Do oceny i potwierdzenia wątpliwych przypadków w zakresie zaburzeń pamięci pomocna jest ocena psychologiczna, badania dodatkowe laboratoryjne i badania neuroobrazowe mózgu (np. tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny)

W Praktyce Lekarskiej można przeprowadzić kompleksową ocenę i diagnostykę zaburzeń pamięci. Można wykonać badania laboratoryjne, rezonans magnetyczny. Współpracujemy z doświadczonym psychologiem, który jeżeli jest to konieczne pomoże ocenić i potwierdzić rodzaj zaburzeń pamięci.

Jeżeli masz zaburzenia pamięci zgłoś się do Praktyki Lekarskiej celem dokładnej oceny i ewentualnej diagnostyki.